Αυτισμός: Για Μανούλες και Όχι Μόνο!

Τι είναι ο αυτισμός? Μπορώ να τον εντοπίσω? Υπάρχουν ενδείξεις και σημάδια?

Ο Αυτισμός είναι μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή. Μια διαταραχή που επηρεάζει σημαντικά την κοινωνική επικοινωνία του ατόμου καθώς παρατηρείται δυσκολία αλληλεπίδρασής του με τους συνδιαλεγόμενους του.

Χαρακτηριστική είναι η επικοινωνιακή δυσκολία του ατόμου, καθώς υπάρχει αδυναμία εν-συναίσθησης που οδηγεί σε δυσκολία συναισθηματικής σύνδεσης με τους άλλους. Το άτομο δείχνει να αδιαφορεί για τον συνδιαλεγόμενο του καθώς συχνά αποφεύγει την βλεμματική επαφή. Περαιτέρω, υπάρχουν φορές που παρατηρείται γέλιο ή κλάμα σε “ακατάλληλες” στιγμές που δεν φαίνεται να υφίσταται κάποιος συγκεκριμένος λόγος.

Ένα χαρακτηριστικό που συχνά συναντάται στα παιδιά είναι πως δεν παίζουν με τον συνηθισμένο τρόπο τα παιχνίδια τους. Μπορεί για παράδειγμα να παίζουν με ένα αυτοκινητάκι κοιτώντας μόνο τις ρόδες του. Επίσης, μπορεί να εκδηλώνουν έντονο ενδιαφέρον σε συγκεκριμένα αντικείμενα π.χ. ένα κουμπί, καπάκια κ.α.

αυτισμός-womanoclock-1

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό γνώρισμα είναι η υπό- ή η υπερ- ευαισθησία σε διάφορα εξωτερικά ερεθίσματα. Όπως για παράδειγμα το άτομο μπορεί να αποφεύγει την απτική επαφή ή μπορεί να θέλει να ακούει στη διαπασών τη μουσική. Ακόμα μπορεί να έχει υπερκινητικότητα π.χ. να θέλει συνεχώς να τρέχει, να χοροπηδάει ή παθητικότητα – να μην αντιδράει σε κανένα ερέθισμα.

Επίσης, πολύ συχνά δεν υπάρχει καμία ευελιξία στις αλλαγές. Λόγου χάριν μπορεί ένα παιδί να έχει συνδυάσει με μια συγκεκριμένη θέση ένα παιχνίδι του και όταν/αν κάποιος αλλάξει αυτή τη θέση στο παιχνίδι, να του προκαλέσει ταραχή.

Άτομα με αυτισμό δύσκολα συνειδητοποιούν τον κίνδυνο μιας κατάστασής καθώς συχνά υπάρχει δυσκολία στο να προβλέψουν/ “δουν” το αποτέλεσμα ή να αντιληφθούν την αιτία μιας πράξης.

Τέλος, συχνά η διαταραχή αυτή συνοδεύεται από φτωχή ομιλία ή ακόμη και έλλειψη αυτής.

Ωστόσο, τα αυτιστικά άτομα κρύβουν πολύ μεγάλα χαρίσματα.

Πολλές φορές μπορεί άτομα/παιδιά με αυτισμό να είναι πιο επιδέξια σε ορισμένους τομείς όπως είναι η πληροφορική, αριθμητική κ.α από ότι ένα τυπικό παιδί στην αντίστοιχη ηλικία.

αυτισμός-womanoclock

Ας σεβαστούμε την διαφορετικότητά τους λοιπόν!

Να τους ενθαρρύνουμε να βελτιώσουν δεξιότητες και λειτουργίες απαραίτητες για την ποιότητα της καθημερινότητάς τους! Η δική τους πρόοδος και εξέλιξη είναι ευθύνη των ειδικών προς ενημέρωση, των συνδιαλεγόμενων τους (αλλά και τελικά όλων μας) για εκπαίδευση και κατάρτιση!

Παράλληλα, να τους βοηθήσουμε να αναδείξουν τα ταλέντα τους!

Άλλωστε αυτό δεν προσπαθούμε όλοι μας!